Trudno

Sharon Olds 
Tomik: The Unswept Room
Tłumaczenie moje


First hour
Pierwsza godzina

W tej godzinie najbardziej byłam sobą. Strząsnęłam z siebie
matkę, leżałam
biorąc pierwsze oddechy, jakby
powietrze w pokoju nadmuchiwało mnie
jak bańkę. Jedyne co miałam do zrobienia:
wychodzić za linią spojrzenia i wracać do siebie,
czując grawitację, jedwab, na sobie zapach jej
kremowej krwi. Powietrze
miękko dotykało mi skórę i usta
wchodziło we mnie i wyciągało małe
westchnienia; nie wiedziałam, że to ja.
Nie bałam się. Leżałam w spokoju
patrzyłam i myślałam bez słów,
mózg dostawał tlen
bezpośrednio, bogata mieszanka do ust.
Nikogo nie nienawidziłam. Przyglądałam się i przyglądałam
i wszystko było ciekawe, byłam
wolna, jeszcze nie zakochana, nie
czyjaś, nie piłam jeszcze
żadnego mleka, nikt mi nie zabrał
serca. Nie byłam bardzo człowiekiem. Nie wiedziałam,
że ktoś jeszcze jest. Leżałam
jak jakiś bóg, przez godzinę. Potem przyszli po mnie
i zabrali mnie do matki

6 komentarzy:

  1. niesamowity tekst, niesamowity punkt widzenia. jakiś taki zatrważająco-zamrażający. Aż mi ciepło..
    ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. przynależność, zależność, należność.

    OdpowiedzUsuń
  3. Neili, prawda?

    Lafle, no tak, trudne emocje :)

    M.,właśnie, właśnie, właśnie...

    OdpowiedzUsuń
  4. wiesz, dziwnym zbiegiem okoliczności umieściłaś ten wiersz równo osiemnaście lat po tym, jak mój syn czuł się bogiem przez całą godzinę. Nigdy nie myślałam, że było mu dobrze, bo patrzyłam z własnej perspektywy - rozdzielonej, bolesnej i bezsilnej. Będę przypominać sobie to zaskoczenie, wynikłe z wiersza, żeby mój patent na wszechwiedzę dostał równoważnik miłości.

    OdpowiedzUsuń
  5. Asia, to jest jeden punkt widzenia - dla mnie osobiście bardzo poruszający, bolesny, ale też wyzwalający. Pewnie też nie ma uniwersalnego sposobu doświadczania takiego momentu :)
    Ale z tego co piszesz wynika dla mnie jedno - że w Twojej konkretnej sytuacji zabrakło tam kogoś, kto potrafiłby matkować Tobie... I to jest morze emocji...
    Ściskam ciepło :)

    OdpowiedzUsuń